Rabu, 21 Januari 2015

Suplemen Pekan Penatalayanen Wari V. Kej 1 : 26 – 28 “Nggeluh Ibas Tempas Dibata” (Berbudaya)

Suplemen Pekan Penatalayanen Wari V. 22 Jan 2015

Ogen : Kej 1 : 26 – 28
Tema : “Nggeluh Ibas Tempas Dibata” (Berbudaya)

Shalom
Kebudayan merupaken “ekspresi pola hidup” ibas sada suku ntah sada bangsa, bageme pe gerejanta GBKP ibas meritaken berita si meriah berhadapen ras budaya simenyangkut pola pikir, kebiasan ras karakter si lit ibas budaya kalak Karo. Ibas kintana mekatep nge terjadi benturen antara budaya ras berita si meriah si mengakibatken berita si meriah itulak ntah ndatken antipati ibas masyarakat Karo (Jemaat GBKP). Tapi malem ateta belakangen enda gerejanta GBKP lanai anti terhadap “Kebudayaan” Janah gerejanta GBKP berusaha menemukan Kristus ibas kebudayaan, labo memaksaken Kristus kubas kebudayaan, tapi amin bage gia, gereja pe tetap arus berhati – hati gelah la terjadi sinkritisme ertina gereja pe arus tetap membangun Teologi sipaguh ibas ia meritaken berita si meriah i tengah – tengah kebudayaan si lit, sebab berita si meriah pe labo hanya sebage berita kesaksian tapi pe merupaken kesaksian kegeluhenta si enggo itebus Dibata ibas karya Yesus Kristus, jadi ibas meritaken berita si meriah sifatna arus tetap doktriner ras ideologis, erkiteken berita si meriah eme “expresi kesaksian kegeluhen kalak si erkiniteken man Tuhan” (Bd. II Kor 4 : 10).

Oraten Pekan Penatalayanenta wari si pe V, Kej 1 : 26 – 28 enda nuriken man banta kerna “Penciptaan Manusia” si nuduhken nilai kegeluhen manusia sebage tinepa Dibata si ibereken kengasupen guna ngkuasai, ngusahai ras njagai kerina tinepa Dibata, janah pemasu – masun si isehkenNa sebagai bukti pemeliharanNa nandangi manusia. Bageme Kej 1 : 26 – 28 enda nuriken man banta kerna keleng ate Dibata man manusia. Ibas pemahamen sienda tentu kita pe la banci lang encidahken kegeluhen si sue gambaren Dibata kidekah kita nggeluh i doni.

Tema Pekan Penatalayanenta wari enda eme “Nggeluh Ibas Tempas Dibata” (Berbudaya), pengajuk tema enda man banta eme uga kita banci nggeluh secara bersama alu gaya kegeluhen sue ras tempas Dibata eme berpikir ras berperilaku bagi si isuraken Dibata ertina nggeluh selaras ras Dibata, alu pengertin, kita enda me satu – satunya tinepa sisentudu ras tempasNa, simemiliki relasi khusus ras Dibata, emaka la banci lang, kita arus patuh kubas tujuan ras desain si pencipta. Kita memang nggeluh ibas doni si melahirken berbagai budaya, sistem si mehuli ras benar tapi arus tetap si inget manusia nge simelahirken budaya, emaka nilai kegeluhen manusia labo itentuken lingkungenna entah budaya si lit ibas dirina, labo ibas pengertin penulis menentang budaya, tapi mari si pahami budaya e hanya sebage aturen (nilai, norma) simengatur kegeluhen sosisal masyarakat, sebab mekatep kel ibas kinatana kegeluhenta lebih teriket kubas budaya asangken pemahamenta sebagai makhluk rohani si sue ras tempas Dibata. Sekalak kalak kristren si nggeluh ibas kerina aturen Dibata maka ia pe pasti melahirken budaya si melebihi kerina budaya si lit, sebab Kristus kap kerina ulu budaya si lit, emaka marilah kita lebih memahami Kristus si nggeluh ibas dirinta gelah alu bage kegeluhenta tuhu – tuhu berbudaya.

Amin.
Pekanbaru 22 Jan 2015.
Persentabin : Tulisen enda lebih mengarahken kubas prinsip kegeluhen kristen simengarahken kita ku tingkat kerohanian si tuhu – tuhu si la hanya terjeng mabai kita memahami erti budaya ntah kebudayan, tapi lebih kubas bentuk perenungenta sebage kalak kristen si enggo lahir baru. “Lanai Kap aku Si Nggeluh, Tapi Kristus Kap Si Nggeluh Ibas Aku” (Gal 2 : 20a).

“Megermetlah Ngaturken Perdalinen Nggeluh” Kuan – Kuanen 23 : 17 – 23

Suplemen Pekan Penatalayen wari IV. 21 Jan 2015

Tema : “Megermetlah Ngaturken Perdalinen Nggeluh”
Ogen : Kuan – Kuanen 23 : 17 – 23

Shalom.
Gerejanta GBKP la terpesirang ras budaya Karo, erkiteken gerejanta memang erlatar belakang kesukuan, suku Karo. Tahun enda si canangken tahun “Peningkatan Sosial, Ekonomi ras Budaya” tentu ibas pencanangan tahun e ersura – sura kita gelah banci tole kita melestariken budayanta. Ibas paksa enda pe la terpungkiri gerejanta pe paksa enda ngalaken budaya siberkembang si mekatep lanai sesuai ras budaya ras kiniteken dingen sulit kita mempertahanken nilai – nilai budaya si enggo lit si enggo mehuli ibas ngaturken perdalanen kegeluhenta, alu bage maka banci sikataken pengaruh budaya modernisasi cukup berkembang mempengaruhi kegeluhen manusia umumna ibas zamanta si genduari.

Ibas kegeluhen budaya kalak Karo, mereken pedah – pedah e pe merupaken sada budaya kap, janah mereken pedah – pedah e lazim kel man banta subuk e isehken ibas bentuk formal ntah in formal janah umumna pedah – pedah ntah pengajaren e ertujun gelah si ngaloken pedah nggeluh alu mehuli. Ibas zaman si nuria biasana singaloken pedah erpengue ia nandangi pedah sialokenna, sebab ietehna maka kerina pedah ntah pengajaren e ertujun guna pehuliken dirina, emaka ndube melala kel pedah si isehken orang tua, alu sura – sura gelah anggota keluarga, kade – kade ntah kalak sideban geluhna la jadi kemalun nandangi keluarga ras ndatken kesangapen (kesukesen) kidekah ia nggeluh i doni.
Kitab kuan – kuanen bahan oratenta berngi Pekan Penatalayanenta wari si pe IV kenda enda mereken man banta pedah – pedah (Petuah – petuah) gelah kalak si megikenca banci ndalani kegeluhen alu pentar ras bijaksana. Wari enda erpalasken Kuan – kuan 23 : 17 – 23 isingetken man banta uga pentingna pedah/pengajaren/petuah si isehken man banta gelah ibas ndalani kegeluhen kita tetap ibas dalan Tuhan, piga – piga pedah si isingetken man banta rikutken temata wari enda “Megermet Ngaturken Perdalinen Nggeluh” eme :
  • “Ula morahi (indo : iri hati) kalak perdosa, patuhlah man Tuhan, gelah terang wari – warindu si pepagi, dingen pengarapenndu pe la bene” (ay. 17 – 18), kata enda ningetken pengajaren gelah ula ermorah ate nandangi keberhasilen kegeluhen kalak sideban si ndatken keberhasilenna erkiteken dosa sifat percian ntah morah ate (indo : iri hati) erbahanca sekalak banci ndabuh kubas dosa dingen bicara idatna pe keriahen kegeluhen doni tapi adi e idat erkiteken dosa kerina e situhuna labo mereken kegeluhen kemalemen ate situhu – tuhu (bd. Rom 6 : 23). Ibas pengajaren si enda penulis kitab Kuan – Kuanen enda gelah kita “menyadari diri” gia la bagi kalak sideban suksesna kegeluhenta labo man morahen, sebab ibas kinibayeken pe lit pengujin Dibata apakah kita nggeluh alu mpergunaken kebayaken bagi si ngena ateTuhan ntah lang sebab di kune la i pake bagi singena ate Tuhan, maka kerina pagi si lit e lesap me ibas generasi – generasi berikutna. Dage labo man morahen kalak si sukses erkiteken dosa tapi bersyukurlah ibas kerina kegeluhenta, cukup siakap kai si lit ibas kita dingen adi sikap kegeluhenta pakekenlah bagi si ngena ate Tuhan gelah Tuhan tetap nambahi pasu – pasuNa mna banta (bdk ras tujun tahun gerejanta “Peningkatan Sosial, Ekonomi ras Budaya).
  • Arus lit sifat “megermet” eme sikap hati – hati, teliti, tanggap, la menggo/mekarus, waspada dingen bijaksana ibas kerina hal, ertina la bo kai pe asal merincuh minter ilakoken tapi sekalak si megermet pasti ia rukur lebe alu manjar – anjar, kenca dung i ukurina alu mbages me maka ilakokenna kai si akapna perlu ilakokenna. Janah hal si perlu kel ipergermetken, eme gelah kita ula la erteman ras kalak permabuk dingen merangap, sabab kalak si bage pagi jadi musil me dungna ras lanai ergonje (ay. 19 – 20). Payo kel me si iajarken penulis kitab Kuan – kuanen enda sebab sekalak pemabuk uga kel pe labo keleng atena dirina bagepe kalak si merangap biasana labo kalak si bijaksana ibas ngaturken si lit ibas ia, seh maka kai pe atena i konsumsina guna pesenangken dirina dingen salah sada sifat si mekelek kel ibas kalak si merangap maka ia pasti la pernah ngukurken kalak sideban.
  • Ibas ayat 21 – 23 penulis kitab Kuan – kuanen enda tole ningetken kerna pentingna megiken ajar kerna kebenaren, pengertin, kepentaren dingen ngergakenca ibas kegeluhen ras la banci lang kita ngergai kerina pengajaren e sebab isehken orang tua dingen lebih asangken sie isiengetken maka kerina orang tua pe arus ikelengi sebab erkiteken ia me maka kita lit ras dingen jadi bagi sigenduari e, orang tuanta me si ngasuhi kita, ia me sinatah – natah kita guna banci kita cinder, erdalan, meteh huruf, mpetandaken kerina si lit i doni enda, nekolahken dirinta, mengarahken perdalinen geluhta, seh maka perjabunta pe iaturkenna ras lebih asangken sie di kune lit denga orang tuanta maka kempuna pe iajarkenna denga, rsd. Luar biasa memang penulis Kuan – kuanen enda ngergai kegeluhen ras ngertikenca ras seh asa genduari pengajarenna/pedahna e payo kel, sebab adi bagi pedah senda me sidalanken maka la lit dalanna kita la ndatken kemalemen ate, ertina adi manusia pe ngena atena perbahanenta maka Dibata pasti lebih erngena ate man banta.
  • Dage mehergalah iakap kerina pengajaren/pedah si isehken man banta terlebih e si isehken orang tuanta dingen ola ndigan kel pe dayaken (ay. 22 – 23) sebab ise pe si mengabaiken/la mediate nandangi kata ajar geluhna pasti ndatken kesusahen, ertina kerina pedah e, la bo gelah enggo isehken si ndarat arah babah nari alu la lit ertina tapi merupaken pedah – pedah bijaksana. Adi kita sebage orang tua, kita pe perlu sadar, dirinta kap perwakilen Dibata nandangi anak – anakta, emaka kita pe arus lebih ngerembakken diri kempak Dibata gelah kerina kepentaren Dibata isehkenNa man banta guna banci kita mereken ajar/pedah bagi si ngena ate Tuhan ras lebih megermet kita mereken pengajaren man anak – anakta erkiteken kata – kata si enggo ndarat ibas babahta nari enggo jadi sikerajangen si megikenca kap, emaka ola kel sembarangen kita melasken kata ntah mereken ajar ntah pedah – pedah gelah alu bage la lepak pendalanken singaloken pedah.
  • Meherga kel kerina pengajaren ntah pedah – pedah si erguna membangun dirinta bage pe man kalak sideban, ibas ergana pedah pengajaren e penulis Kuan – kuanen enda ngatakenca ibas ayat 23 “kepentaren, pengajaren, dingen pengertin kerina perlu i tukur, tapi ola kel dayaken” ibas kata si deban penulis ngataken adi la idat i tukur me kepentaren, pengajaren dingen pengertin adi perlu gelah alu bage ibas ndalani kegeluhen enda lit senjata si ampuh guna ngelawan kai si la mehuli gelah ola ndabuh kubas kubang dosa si perehken pernembeh Dibata.
Bageme Kuan – kuanen 23 : 17 – 23 renungen Pekan Penatalayanenta ibas wari si pe IV ken enda ningeti kerna diri ras tanggungjawabta, uga dage ninta, me lanai bo dage ateta morah nandangi kalak si perdosa ? me sibuat me tanggung jawabta selaku pengajar si bijaksana ? me sisehken me dage tanggungjawabta alu mehuli selaku orang tua si mehuli man anak – anakta ibas mereken pengajaren gelah anak – anakta pe lebih megermet ndalani kegeluhenna ? adi AMIN ninta terpuji kel Tuhan sebab la kel si – sia kita i pilihNa jadi sikerajangenNa si isuruhNa guna mperakteken, encidahken ras ndalanken, kerina cara – cara kegeluhen si mulia i doni enda, sebab sada paksa pagi enterem kalak ngidah kemuliaan Dibata ibas dirinta, seh maka asa kai kalak si la ngidah kemuliaan Kristus, si menolak Kristus jadi Tuhanna denggo mengalami pertobaten ras ngakuken Tuhanta jadi Tuhanna. Sekalai isingetken man banta tanggung jawabta kap sie kerina, dage marilah sidalanken gelah ertambah – tambah ter-realisasi makna kegeluhen si tuhu – tuhu ibas persadannta ras Yesus erkiteken ninta “Lanai Aku Si Nggeluh, Tapi Kristus Kap Singgeluh Ibas Aku”.

Amin.
Pekanbaru 21 Jan 2015

Mazmur 112 : 1 – 9. “Malem Me Ate Kalak Si Ndalanken Kekelengen”

Suplemen Pekan Penatalayanan Wari III. 20 Januari 2015

Khotbah : Mazmur 112 : 1 – 9
Thema : “Malem Me Ate Kalak Si Ndalanken Kekelengen”

Shalom.
Kegeluhenta selaku anak – anak Tuhan labo hanya guna memuji Tuhan tapi pe arus memiliki karakter Tuhan Yesus dingen mpraktekkenca ibas kegeluhen si tep – tep wari ras kalak si bage perbahanenna nge maka ia tuhu – tuhu mpemuliaken Tuhan dingen patut i gelari kalak kristen erkiteken kerina kegeluhenna i abdikenna guna perbahanen si mehuli si ngena ate Tuhan.
Mazmur 112 : 1 – 9 bahan perenungen Pekan Penatalayanenta wari si III ken enda ngajak kita gelah “mewujudnyataken” kerina “Karakter” Dibata ibas dirinta, subuk e ibas gereja, keluarga ras i tengah – tengah masyarakat dingen eme pengarapenta jadi ibas kita ngelakoken Pekan Penatalayanenta wari enda, guna sie mari si gar – gari si isingetken ibas Mzm 112 : 1 – 9 si jadi perenungenta :
  • Kitab Mzm enda nuriken kerna pasu – pasu Tuhan man kalak singgeluh ngikutken kerina perentah Tuhan, tapi amin bage gia kerina pasu – pasu Tuhan labo idat bage – bage saja, tapi arus memenuhi persyaraten si isehken Tuhan. Lit pe persyaraten si isingetken ibas Mzm enda eme arus ermeriah ukur ibas ngikutken kerina perentah – perentah Tuhan. Kata “meriah” enda ningetken la lit unsur paksaan tapi sesekalak merincuh kel kin megiken kata Tuhan ras ngerenungkenca guna idalankenna ibas kegeluhen si tep – tep wari. Cataten : Ibas Bahasa Indonesia ikataken “Takut” : Takut e iertiken kita tuhu – tuhu erkemalangaen (menghormati) man Tuhan ras la lit sitik pe ukurta guna melanggar perentahNa dingen erusaha kel ngelakokenca alu menyadari maka kita anak Tuhan kap si arus nggeluh ibas terang kemulian Tuhan.
  • Mzm enda pe sekaligus membentuk pribadinta si berkwalitas eme jadi kalak bujur, ngasup bersikap adil, perkuah, perkeleng, ngasup pepinjanken, bujur ibas kerina urusen, la perbiar, melumbar seh maka dirinta jadi kalak si berintegritas.
  • Mzm enda pe ningetken belinna pasu – pasu si isehken Tuhan man kalak si nggeluh ibas ngikutken perentah Tuhan, lit pe pasu – pasu si isehken Tuhan eme anak – anakna ras kerina kesusurenna jadi kalak si erkuasa, ertina janji Tuhan e la hanya man sada generasi tapi terus man generasi berikutna (ay.2), isi jabuna jadi kalak bayak namura, ertina Dibata mereken kerina keperlun kegeluhen alu simpar (ay.3).
Bageme pe Mzm ningetken man banta kerna kalak si nggeluh ngikutken Tuhan ndatken erbage – bage kesenangen kegeluhen eme ibas ndalanken perentah Tuhan, ulihna dirina selaku pribadi semakin berkualitas janah kegeluhen si berkualitas e perehken si mehuli, subuk ibas jabu, gereja ras masyarakat janah lebih asa sie ndatken pasu – pasu si rehna ibas Tuhan nari si la ngasup manusia merekenca.
Tema Pekan Penatalayenta ibas wari enda “Malem Ate Kalak Si Ndalanken Kekelengen”, tema enda ningetken maka lit me perulihen ntah hasil ibas kita nehken kekelengen eme ngaloken kemalemen ate si rehna ibas Tuhan nari dingen kalak si ngaloken kekelengenta pe tentu malem atena ras lebih asangken sie Dibata terpuji ibas kerina kemulianNa.
Dage enggo seh paksana kita selaku anak – anak Tuhan encidahken kerina biak – biak simehuli ras nehken kekelengen alu tuhu – tuhu “STOP PENCITRAAN DIRI” ras lakokenlah kekelengen labo guna meningkatken citra diri tapi si sehken kerina kekelengen erkiteken bage kin biakta. Ibas Perb 5 : 1 – 11 isingetken kerna Ananias ras Safira si hanya ersura – sura meningkatkan citra diri ibas nehken kekelengen, pencitraan diri si maksudken ijenda eme, erkiteken ananias ras Safira menipu rasul Petrus ibas erga taneh si idayakenna, sementara ibas jemaat Ananias ras Safira ndatken pujin sebab pang ia ndayaken tanehna guna keperlun kalak si deban. Cataten : Rasul Petrus labo ngenehen buena ntah hasil erga taneh si ibereken Anansia ras Safira, tapi rasul Petrus mpersoalken “Niat ras Motivasi” Ananias ras Safira, si atena hanya i idah sebage kalak si dermawan, memiliki jiwa Sosial, rsd. Ananias ras Safira lupa maka i lebe – lebe jelma si entrem “Niat ras Motivasi” e la teridah, tapi ibas Tuhan sie tangkas kap ras adi Tuhan menetapken standar si seri bagi man Ananias ras Safira man banta mungkin saja kita pe enggo mate, tapi bujur ninta man Tuhan sebab ibas keleng ateNa tetap iberekenNa kesempaten man banta guna banci ngelakoken kai si ngena ateNa, nehken kekelengen man kerina manusia labo erkiteken “PENCITRAAN DIRI” tapi erkiteken kita sekalak pribadi si berkwalitas si ngelakoken kekelengen erpalasken pribadi Yesus si nggeluh ibas kita.
Malem dage ateta ibas kita nehken kekelengen erkiteken kita gambaren Kristus kap, enterem denga genduari si membutuhken kehadirenta, emaka ibas setiap profesinta mari si sehken dage kekelengen e, ula tertaren – taren, erkiteken tupung kalak muas nge sekalak membutuhken sentaktak lau guna melepasken dahagana, si pergunakenlah kesempaten si lit ras Tuhan si masu – masu ibas kita ngelakokenca.
Amin.
Pekanbaru 16 Januari 2015

Pekan Penatalayen Wari II “Dibata Nehken PadanNa, Tetap Ukurta” Josua 21 : 43 – 45

Suplemen Pekan Penatalayen wari si II ken 19 Jan 2015

Tema : “Dibata Nehken PadanNa, Tetap Ukurta”
Ogen : Josua 21 : 43 – 45

Shalom
Adi kita ngerana kerna perpadanen, maka la banci lang kita arus tuhu – tuhu memuliaken Tuhan sebab Ia ngenca si tetap setia nehken padan si enggo ipadankenNa. Man bangsa Israel Dibata erpadan janah kerina perpadanen e isehkenNa mulai kin Ia erpadan man Abraham, Ishak ras Jakup (Kej 12 : 7). Ibas perpadanen Dibata man bangsa Israel ibassa pe lit tindaken si isehken Dibata eme nemani ras memelihara sebagai tindaken si nyata entah sebage “Perwujudan” padan Dibata man bangsaNa dingen sada pe la lit perpadanenNa e si la isehkenNa (Ay. 45), lit pe perpadanen si isehken Dibata man bangsa Israel si isingetken ibas oraten Pekan Penatalayanenta ibas berngi si peduaken enda eme :
  • Dibata mereken taneh Kanaan guna i ingani bangsa e kidekah bangsa e tetap setia nggeluh ngikutken Tuhan (Ay. 43).
  • Bangsa e i pulahi ibas kerina kiniseran ras ndatken keamanen ibas ngiani taneh si ibereken Tuhan Ay. 44).
Alu bage Josua 21 : 43 – 45 enda eme penggenapen perpadanen Dibata man bangsaNa ras encidahken pemeliharan ras penemani (Penyertaan) Dibata si serta. “Pemeliharan ras Penyertaan” Dibata man bangsa e tentu labo hanya sepihak ibas Dibata nari tapi pe menuntut gelah bangsa e tetap setia ras ngikutken kerina perentah Dibata ibas ketetapen ukur maka Dibata ngenca si patut i sembah bagi si ilakoken Josua ras keluargana (Bd. Jos 24 : 15).
Kegeluhen ibas zamanta sigenduari pe menuntut kesetianta ersembah man Tuhan ibas kerina ketetapen ukurta maka Dibata ngenca Tuhan si tetap setia nemani ras memelihara kalak si erpengendes man baNa. Amin bage gia banci jadi ibas melala hal si erbahanca bene kiniteken ras pengarapenta man Tuhan, umpamana :
  • Reh tutusna ateta ngikutken Tuhan maka reh buena kiniseran ntah perbeben si reh nderpa kegeluhenta ras tempa – tempa kita siakap si liahna.
  • Morah ateta nanadangi kegeluhen enda sebab lalap lenga sukses, sementara si idah kalak sideban si labo atena tutus ibas ngikutken Tuhan sukses kegeluhenna secara ekonomi.
  • Penakit reh ngerim – rim ras lalap la malem – malem.
  • Kita itadingken teman geluhta, sementara paksana kel kita membutuhken teman nggeluh sinampati kita ibas ndalani kegeluhen ras ngaturken kegeluhen jabu.
  • Rsd.
Ibas sie kerina ula bene kiniteken ras pengarapenta ras tetapkenlah ukurta, sebab seh ngayak genduari Dibata tetap nge erdahin ras mperdiateken kerina kegeluhen anak – anakNa. Adi nulih kita kubas sejarah perdalanen kegeluhen Bangsa Israel, maka perdalanenna pe labo mulus, bangsa e ngenanami kiniseran si seh kel suina ibas taneh Mesir, ndarat i Mesir nari arus erdalan kidekah 40 thn bangsa erdalan i padang gurun maka seh i Mesir, ibas masa pengembaran e pe melala musuh si man hadapen, melala kesusahen ibas ngelitken kebutuhenna, tapi amin bage gia pengarak – ngarak Tuhan man bangsa e, la ngadi – ngadi seh bangsa Israel ndatken kerina kai si iperlukenna, bangsa Israel la perlu erperang guna ngeruntuhken tembok Jeriko dingen ibas setiap lit pe peperangen si ihadapina Dibata me sinemani bangsa e guna naluken musuhna, ibas keperlun kegeluhen, Dibata nikapkenca alu sampur alu mereken lau man inemen, pangan siman panganen, tiang embun tupung erdalan ibas ciger wari ras tiang api tupung erdalan ibas berngi, ertina bangsa Israel la pernah kemalun ibas bangsa – bangsa sideban nari dingen kerina e isehken Dibata erkiteken kuasa ras keleng man bangsa si ikelengiNa.
Ibas geluhta enda pe jadi me pagi ibas paksana bagi siterjadi man bangsa Israel, tapi guna mencapai sie, penting kel si ingetken mulihi man banta, bagi Josua mindo perpadanen bangsa Israel i dataren Moap sebage peneguhen ras ketetapen ukur gelah ersembah man Dibata si sada saja, tentu kita pe netapken ukurta ersembah man Dibata saja ras nimai kuasaNa seh man banta (Josua 24 : 15 – 16), sebab kita pe bangsa si kerjangen Dibata kap dingen perpadanenNa tetap kap seh ngayak genduari ras man kalak singakuken Ia selaku Tuhan ras pasti isehkenNa kuasa ras keleng ateNa man kalak si erpengendes man baNa alu tutus.
Salah sada lagu ibas Kitab Ende – Endenta No 75 alu judul “Tetapkenlah Ukurta” cukup familiar man banta, emaka mehuli kel adi lagu e si endeken guna mpetetap kinitekenta, Sebab kalak si ngikutken Yesus alu tutus, setia ras ndalanken kerina perentahNa pasti ndatken kemalemen ate si rehna ibas Ia nari si laterukuri kita (Bd. Plp 4 : 1), emaka mari ibas pekan Penatalayenta wari si peduaken enda si pegegehi ulihi kinitekenta ras lebih tetap ukurta ngikutken Tuhan sebab Ia ngenca Tuhan si tuhu – tuhu singasup menjawab kerina persoalen kegeluhenta, tetapkenlah dage ukurta sebab isehkenNa me padanNa.
Amin.
Pekanbaru 15 Jan 2015.

Pekan Penatalayen I. Kej 12 : 1 – 3 “I Dilo Guna Jadi Pasu – Pasu”.

Suplemen Pekan Penatalayanen Wari si I 18 Jan 2015
Ogen : Kej 12 : 1 – 3
Tema : “I Dilo Guna Jadi Pasu – Pasu”
Shalom.
Wari enda berngi si pemena kita ngelakoken erbahan Pekan Penatalayanen ibas gerejanta alu tema umum “Lanai aku si nggeluh, tapi Kristus kap si nggeluh ibas aku” (Gal 2 : 20a), tema enda encidahken dirinta enda tinepa si mbaru kap, alu bage maka kegeluhenta lanai i pengaruhi cara kegeluhen doni, tapi jadi saksi Tuhan, pemancar kemulian surgawi i doni enda ibas kerina persadanta ras Kristus.
Tahun enda gerejanta GBKP mencanangken tahun “Peningkatan Sosial, Ekonomi Ras Budaya Jemaat”, ibas pemikirenku lit 3 hal si ijembaken man banta arah tema umum Pekan Penatalayenenta tahun enda, eme :
  1. Selaku anggota jemaat (baca : GBKP), kehadirenna “ernanam” min man kerina manusia, seh maka “nanamna” e banci erbahanca kegeluhen kalak si deban reh ulina ras berita si meriah e tuhu – tuhu ergema ibas doni enda.
  2. Tema enda pe sekaligus Pendilo man banta ibas nehken tanggung jawabta selaku warga gereja si nggeluh ibas persadaaan ras Kristus Yesus. Ibas Lukas 4 : 18 – 19 isingetken maka Yesus mengemban tanggung jawab e (Baca : “Peningkatan Sosial, Ekonomi Ras Budaya Jemaat” alu nina “Kesah Tuhan lit i baboku, sebab enggo ipilihNa Aku guna meritaken berita si meriah man kalak musil. IsuruhNa aku erberita man kalak si tertaban maka i pulahi me Ia, janah kalak si pentang erpengidah me, kalak si itindas i pulahi me. Janah mpebetehken masana Tuhan mulahi bangsaNa”, sebab enterem memang kalak si la ndatken teman ntah penampat ibas paksa ia membutuhken pertolongen, dorongen ras merasa di tinggalkan. Tentu ibas keadaan sibagenda me tahun enda, iarapken lit peningkaten fungsinta selaku terang ras sira doni sebage akibat kegeluhenta si bali ras Yesus dingen panggilen e arus i benaken lebe ibas dirinta sendiri (baca : gereja) sebab la mungkin kita ngelakoken si mehuli, adi ibas dirina sendiri la mehuli ras memang enggo seh paksana kita (gereja) muat bagin ibas kerina dahin si mehuli, menghidupi kegeluhen jemaat ras kalak si deban seh pagi paksa Kristus reh peduakaliken ibas kemulianNa.
  3. Alu bage ku lebe enda GBKP (baca : Perpulungen) selaku tubuh Kristus arus memaknai keterpanggilenna i tengah doni si dem alu tantangen ras pergumulen, alu ngelakoken erbage – bage program si terkait kubas isu “Peningkaten Sosial, Ekonomi Ras Budaya Jemaat” sebage bagin si utuh si la terpisahken ibas pendahin tri tugas gereja eme Koinonia, Marturia ras Diakonia.
        Bahan oratenta Kejadin 12 : 1 – 3 nuriken kerna pendilo Tuhan man Abram. Pendilo e bersifat personal janah pendilo e i ueken Abram sebab tek ia man Dibata si ndilo ia guna nandingken kutana. Sebagai cataten man banta maka Abram situhuna ibas kutana i Haran enggo me kalak si bayak. Sejarah nuriken maka bapana eme kalak si bayak seh maka ibas rumahna saja, lit 400 kamarna. Alu gambaren sie maka banci sibayangken, la mungkin sekalak musil lit 400 kamar ibas rumahna. Tapi amin bage gia, kebayaken orang tuana la erbahanca surut ukur Abram megi pendilo Tuhan, iuekenna pendilo Tuhan janah pendilo si secara personal ndai pe langsung ijadikenna jadi pendilo umum ertina la ia saja si atena ngaloken pasu – pasu ibas Tuhan nari, emaka i sehkenna pe pendilo e man ndeharana Sara ras anak senina Lot ikut ras ia. Alu bage banci si kataken maka ibas tahap awal pendilo si seh man Abram maka langsung ijadikenna pasu – pasu man kalak sideban.
       Keberanian Abram ibas nehi pendilo Tuhan e patut si pujiken, sebab ibas pendilo e situhuna Abram nandingken zona nyaman ibas geluhna i Haran ras orang tuana. Tapi erkiteken pendilo e reh ibas Dibata nari Abram pang nadingken zona nyamanna ras menyerahken kegeluhenna ibas erpengarapen ras tek nandangi perpadanen si isehken Tuhan man bana bagi si isingetken ibas Kej 12 : 1 – 3 eme :
  • Nggeluh i negeri si ituduhken Tuhan. Padahal ia sendiri la meteh ija negeri si ipadanken Tuhan e man bana. Tapi erkiteken kinitekenna, Abram berkat nandingken kutana, lawes ku negeri si ipadanken Tuhan. Tindaken Abram enda sekaligus jadi penjemba man banta ibas kinitekenta gelah kita pe ngusih kiniteken Abram si tuhu – tuhu mempercayaken masa depanna man Tuhan. Tentu saja kita pe ibas masanta si genduari enda adi kita tuhu – tuhu menyerahken masa depanta man Tuhan maka Ia pasti mereken si mehulina man kalak si tek man baNa saja.
  • Lit hal penting si arus si perdiateken ibas perpadanen ibas Tuhan ras Abram ibas ayat enda, Abram sekaligus ndatken dua pemere ibas Tuhan nari si seh kel ergana eme perpadanen ras pasu – pasu Tuhan, janah si penting kel pe maka Tuhan sendiri si melasken perpadananen e man Abram, ibas erti kata Dibata sendiri si mengiket diriNa ras perpadenNa ras Abram. Alu bage maka Dibata bertindak ibas kai si atena ilakokenNa ras perlakuanNa e sue ras kuasa ras keleng ate si lit ibas Ia. Tentu perlakuan Dibata man Abram pe jadi penjemba man banta ibas kegeluhenta sigenduari enda, sebab man banta pe esah kap padan Dibata e sebab kita pe kesusuren Abraham kap si ipeku anak ibas Kristus Yesus Tuhanta, tentu ibas kita lebih erpengendes man baNa, maka Dibata pe mereken erbage – bage pasu – pasuNa si simpar man banta.
  • Perpadanen Tuhan ras Abram pe meningkat kubas Abram sendiri, eme si isingetken ibas ayat 3 “Kupasu – pasu kalak simasu – masu kam, tapi kusumpahi kalak si numpahi kam, janah erkiteken kam, kupasu – pasu kerina bangsa – bangsa”. Ibas ayat enda Dibata ningetken man Abram maka Dibata tuhu – tuhu engkelengi Abram, ertina pasu – pasu Tuhan e reh belinna adi kune Abram pe jadi pasu pasu man kalak si deban janah kalak si numpahi Abram i sumpahi Dibata. Alu bage Abram tuhu – tuhu makeken fungsina sebage perpanjangen Dibata.
        Kinitekenta ngakuken maka Dibata me sebage sumber, pemilik ras pemberi pasu – pasu man banta ras kerina pasu – pasu e isehken Dibata man banta erkiteken Dibata enggo erpadan maka Ia tetap engkelengi manusia (kalak si tek). Ibas pemahamen si enda maka kita sebage penerima pasu – pasu pe la hanya banci terjeng “Penikmat Berkat” tapi uga ka kita banci jadi pasu – pasu man kalak sideban (Bd. Kej 12 : 1, 22 : 18. Luk 12 : 13 – 21, Perb 5 : 1 – 11) ertina tupung Dibata mereken pasu – pasuNa man banta maka Dibata pe menuntut dirita jadi pasu – pasu man kalak sideban.
        Kerina kita tentu erpengarapen nandangi pasu – pasu Tuhan seh man banta ras mungkin kalak sila waras ngenca la erpengarapen nandangi pasu – pasu Tuhan. Tapi si ingetlah maka kalak si enggo i pasu – pasu pe ndatken “Perintah” guna jadi pasu – pasu man kalak sideban janah sekaligus jadi nafas kegeluhen man bana selaku pengikut Kristus.
     Tema Pekan Penatalayenena ibas wari enda sekaligu jadi panggilen man banta, emaka mari si respon panggilen e sebab kita pe enggo kap ngaloken pasu – pasu ibas Dibata nari, si aplikasiken ibas geluhta ija kita jadi tuhu – tuhu menjadi pelaku firman, labo hanya pengembira saja tapi jadi si maba shalom man kerina jelma. Temata ”Idilo Guna Jadi Pasu – Pasu” siaplikasiken mulai ibas si kitik nari, sibenaken alu mereken 2 ikan ras 5 roti ras pasti lit mujizaat siterjadi, bagi Yesus mere man 500 kalak 2 ngenca roti ras 5 ngenca roti si lit tapi alu kuasa ibas Dibata jadi mbue seh maka kerina kalak si kelihen ibas paksa sie kerina daten pangan. Alu bage dage sibenaken praktekna ku lebe enda arah kai si lit ibas kita sebage tanda kita enggo nggejapken uga belinna keleng ate Tuhan mna banta.
Amin.
Pekanbaru 14 Jan 2015.