Pengertian Unsur-Unsur Liturgi
Unsu-Unsur Liturgi Ibas Alkitab
Ras Kinatana Ibas Gerejanta
A. Kata penaruh
Gereja la pernah terlepas arah ibadah. Erkiteken si e, perlu kal setiap
pelayan memahami kerina aspek si ilakoken ibas rangka ibadah. Tulisen
enda ibahan ibas rangka nampati para pelayan guna memahami unsur-unsur
si lit ibas gerejanta, gelah makna ibadah banci terang ibas
pelaksananna.
Perlu pe si bedaken antara unsur-unsur
dasar (prinsip dasar ) liturgi, unsur tambahen bagepe aspek kemasan
liturgi. Unsur / prisnip dasar eme benang merah libadah sijadi pondasi
setiap liturgi. Janah kerina unsur tambahen ras aspek kemasen banci reh
raturna adi unsur dasarna enggo iletakken alu payo.
Kinilangasupen membedaken usur dasar,
tambahen ras aspek kemasen megati mabai gereja kubas penyusunen liturgi
si lepak. Piah usur terjadi penyusunen liturgi si bobotna hanya sebagai
tertib acara. Erkiteken sie, isehken kami segelintir informasi sibanci
nampati kita ibas erbahan ras ndalanken liturgi alu mehuli.
1. Unsur Dasar Liturgi
Unsur dasar eme bagin si menjadi inti kebaktin si emiliki aspek etika
ras pastoral ibas perjumpa ras Dibata. Unsur enda me simenuntun kita
kubas tata krama / kehormaten sipayo ibas perjumpan ras Dibata gelah
kebaktin e merekan ulih si si terarah. Unsur dasar berula-ulang
ituduhken secara tersirat arah cerita Alkitab. Salah sada contohna ema
Yesaya 6:1-8. Benang merahna, eme:
– Kesadaren nandangi kemulian, kebadian, kuasa ras keleng ate Dibata
– Kesadaren diri nandangi isi kin kita ilebe-lebe Dibata (pengakun diri,
pengakun dosa, pengakun kinilatunggunen, pengakun kelemahen, rsd.
– Pengalemi dosa (penebusan, pendamaian)
– Kata dibata
– Respons; Pengakun kiniteken
– Tekad / pengendesen
– Pengutusen
– Pasu-pasu / Berkat
2. Unsur Tambahan Ibas Sejarah / situasi Gereja\
Unsur tambahen enda la sijumpai ibas Alkitab, tapi rikutken pergumulen
gereja kedungenna itambahken guna nambahi kedalamen makna.
– Votum, Salam Introitus (iadopsi ibas tradisi kerajaan ras dunia pengadilen)
– Pengakun kiniteken
– Momo + Syafaat
3. Kemasen unsur-Unsur Liturgi
Aspek kemasen unsur liturgi cukup fariatif ibas masing masing gereja
rikutken jaman / situasina gereja. Aspek kemasen enda iperluken guna
proses internalisasi rikutken kecibal perpulungen gelah setiap unsur
baci icerna, iantusi / ihidupi lebih mendalam.
– Bahasa / komunikasi; pengogen naratif, Responsoria, antiphonal, Puisi (aspek Audio)
– Drama, prosessi (aspek Audio-Visual)
– Musik / ende-enden (aspek audio-kinestetik)
– Simbol / gambar / ruang (aspek Visual / custic)
– Gerak / gesture (aspek Kinestetik)
– Khotbah (aspek audio, Digital)
B. Penjelasen Unsur-Unsur Liturgi
1. Introitus
Introitus ertina jalan masuk. Ibas praktekna, introitus eme “ende-enden
masuk” / “nyanyian masuk” si endeken perpulungen ope denga Votum –
Salam. Ende-enden enda merupaken puji-pujin. Biasana i endeken alu
bentuk gloria (bnd. Lagu “Hormat Bagi Allah Bapa). Ende-enden enda banci
ibenaken alu ngoge pustaka, banci ka pe tanpa pengogen. Ibas gereja
kuni, Introitus i endeken janah perpulungen bengket ku ruang kebaktin
dingen i iringi paduan suara.
Erkiteken proses sejarah, bagin enda
kedungenna icibalken gereja kenca Votum – Salam ibas bentuk pengogen si
berhubungen ras thema kebaktin. Ibas gerejanta, Introitus enda ibahan
jadi teks pembuka si berhubungen ras thema kebaktin.
2. Votum
Kata votum ertina dasar. Ijenda Votus berati sada pernyatan entah pe
ungkapen kiniteken si jadi palas kebaktin. Selaku pernyataan / ungkapen
kiniteken, maka Votum i ogeken alu hikmat. Erkiteken si e, Votum labo
pertoton. Ema perpulungen labo perlu tungkuk ras tutup mata /pipit sanga
pembacan Votum
3. Salam
Salam eme sebuah “sapaan”. Salam labo pertoton entah pe pasu-pasu,
erkiteken si e, perpulungen labo perlu ibahan ibas sikab ertoto; tungkuk
ras tutup tupung Salam iogeken. Simbabai kebaktin pe labo perlu
ngangkat tan (bagi nehken pasu-pasu)
Lit piga-piga bentuk salam. Salam banci
ibas bentuk responsoria entah pe ialoi alu melasken kata “amin”, entah
pe i ngendeken “amin”.
Erkiteken salam eme bentuk tegur sapa,
emaka perlu kal kita hati-hati ibas memodifikasi Votum ras Salam gelah
fungsina ula berobah jadi pengogen informatoris, entah pe salam si “la
gayung bersambut” bagi siterjadi ibas piga-piga bentuk liturgi si ibahan
kita ibas natal, tah pe kebaktin-kebaktin sidebanna.
4. Pengakun Dosa
Pengakun dosa eme ulih kesadaren diri / pengenalen diri erkiteken kita
jumpa ras Dibata si badia, si enggo nepa kita seri ras tempasna, si nepa
kita guna tujun khusus. Pengakun dosa eme pertoton si palasken kubas
kinilangasupenta ibas nggeluhken geluhta sue ras tempas Dibata,
kinilangasupenta ndalanken sura-sura dibata.
Pengakun dosa enda banci ibahan ibas bentuk pertoton pribadi entah pe bersama, ende-enden entah pe responsoris.
Pengakun dosa ibenaken sada pengkondisian
si mabai kita kubas kesadaren maka kita enda terbatas, erdosa, kurang
tutus, rsd. Pengkondisin enda banci ibahan ibas erbage-bage metode,
umpamana bentuk ogen / narasi refleksif, penungkunen refleksif, puisi,
rsd.
5. Berita Pengalemi dosa
Kenca pengakun dosa, maka tuhan erkelang-kelangken serayanNa nehken
berita pengalemi Dosa si umputi alu berita / pendilo geleh nggeluh ibas
kegeluhen si mbaru. Ertina, kenca manusia i alemi Dibata, manusia arus
nuduhken penyesalenna ras perobahen geluhna alu nadalanken kegeluhen si
mbaru ibas kegeluhen si teptep wari.
Berita pengalemi dosa enda me si naruhken
perpulungen kubas kengasupen megi kata Dibata / berkomunikasi ras
Dibata. Sebab kalak si la i alemi / la erdame ras Dibata labo ngasup
megiken kata Dibata ras ndalanken kata Dibata (Bnd. Jesaya 6:8).
6. Pengogen Pustaka Sipemena
Gereja mula-mula ngogeken Pustaka arah Padan Simbaru ras Padan si
Ndekah guna nuduhken kiniersadan duana bagin enda man perpulungen.
Pengogen enda idungi alu melasken kata Pustaka; “Ketuahen kalak si
megiken Kata Dibata dingen sindalankensa ibas geluhna, Haleluya”. Kata
enda i aloi perpulunge alu ngendeken Haleluya (Terpuji¬lah Tuhan).
Ibas minggu-minggu Advent ras minggu Passion;Haleluya iganti alu Hosiana (Tuhan selamatken min kami).
Perlu si catat, maka “gloria” labo pernah itempatken sejarah gereja
kenca dung pengogen sipemena, sebab fungsina eme nuduhken kehamaten man
Dibata sijadi palas kebaktin (Bnd. Gloria = Hormat bagi Allah Bapa).
7. Khotbah
Kenca pengogen si pemena, i umputi alu khotbah, erkiteken duana
memiliki hubungen si erat. Ibas tradisi gereja, la semal i tamaken unsur
tambahen kelang-kelang pengogen ras khotbah, umpana koor, vocal group,
deklamasi, rsd. Pengalamenta piga-piga tahun belakangen enda, megati kal
hubungen ogen si pemena ras khotbah terganggu alu koor-koor si temana
pe la ka sendalanen ras pengogen tah pe khotbah. Idealna, labo perlu
unsur tambahen kelang-kelang pengogen ras khotbah.
Kotbah merupakan penjelasan Kata Dibata, emaka bahasana perlu
merakyat, ilmiah tapi sederhana, menyentuh pengalamen kegeluhen,
pengalamen emosional, gelah maba perobahen.
8. Pengakun Kiniteken
Pengakun kiniteken pada dasarna ema jawaken kiniteken kalak kristen nandangi Dibata / Kata Dibata
Piga-piga situasi sejarah pernah mempengaruhi dasar penggunan Pengakun kiniteken ibas kebaktin.
Pengakun kiniteken bena-benana ipake guna nangkis ajaren “gnostik” si menyangkal “ketritunggalan Dibata”.
Ibas gereja kuno; pengakun kiniteken = Credo; ertina Aku Tek ……..
Tupung si e, gereja-gereja kuno menaken pengakun kiniteken alu kata
Yesus eme Tuhan (bnd. Sahadat). Ibas paksa si e, kaisar menganggab
dirina selaku dibata. Ise la nembah kaisar, banci i ukum mate. Emaka,
pengakun kiniteken eme subuah sahadat si mempertaruhken nyawa. Labo
sekedar penyangkalen nandangi ajaren gnostik.
Ibas piga-piga denominasi, ingan pengakun kiniteken berbeda-beda,
tergantung kubas konsep teologiana nandangi unsur-unsur liturgi.
Ibas pengkun kiniteken, sikab perpulungen arusna tedis tegak, labo ertoto.
Pengakun kiniteken banci ibelasken, banci ka pe i endeken ras-ras.
9. Persembahen
Persembahen eme tanda pengataken bujur / meriah ukur ibas perbahanen /
keleng ate Dibata. Bentukna cukup bervariasi; lit ibahan ibas bentuk
sen, ulih juma, rsd.
Cibal persembahen enda cukup bervariasi ibas piga-piga gereja; lit si ndalankensa ope khotbah, lit ka kenca khotbah.
Kata penaruh kubas persembahen berbentuk bimbingen ras ajaken man
perpulungen gelah mere alu pengertin si payo dingen ukur meriah. Ibas
Alkitab, bimbingen enda isesuaiken rikut situasi pendahin perpulungen.
Emaka banci saja idarami teks Alkitab si tepat ras imodifikasi bahasana
alu payo menurut pengertin inti teks (umpamana 2 Korintus 9 : 7;
Tawarikh 29: 14; Kisah Rasul 20: 35; Ibrani 13: 15 – 16; Mazmur 96: 8;
rsd).
Pertoton persembahen la perlu panjang lebar entah pe jadi syafaat.
10. Doa Syafaat
Ibas tradisi gereja, syafaat eme notoken kalak sideban / mindo
penampat man Dibata guna kalak sideban. Pertoton guna keperlun pribadi
itempatken ibas bagi si deban si iumputi alu ende-enden Kyrie= Tuhan
kelengilah. Tapi ibas praktekna syafaat pe megati ipake guna notoken
diri sendiri.
Cibat pertoton enda ibas liturgi cukup erbage-bage; lit si namakensa
ope denga pengogen, entah pe ope khotbah. Janah lit si nempatkensa kenca
khotbah. Ibas gerejanta ibahan kenca dung kolekte. Erkiteken fungsina
notoken kalak si deban, maka syafaat lebih baik itempatken kenca khotbah
erkiteken pembaharuan kinitekenta arah kata Dibata nampati kita guna
ngukurken simehuli guna kalak sideban bagepeman dirinta sendiri.
Ibas tradisi gereja, Pertoton Tuhan pe termasuk ibas golongen doa
syafaat. Emaka lit piga-piga gereja nempatken Pertoton Tuhan ope denga
khotbah, lit ka pe kenca khotbah, tapi la jadi pertoton pendungi
kebaktin.
11. Tekad – Pengendesen diri (Commitment –Dedication)
– Tekad eme respons perpulungen ndangi kata ras pendilo Dibata. Pendilo
Dibata menuntut respons. Bagin enda malala masap ibas liturgi-liturgi
gereja.
– Tekad enda banci ikemas ibas bentuk responsoria, pertoton, ende-enden, rsd.
12. Pengutusen
– Pengutusen eme bagin si cukup penting ibas unsur liturgi (Misseo),
sebab perjumpan manusia ras Dibata selalu ibarengi oleh sebuah missi
”jadi sira ras terang” man doni enda. Pengutusen enda me si mendasari
berkat / pasu-pasu, sebab kalak si iutus Dibata nge ilengkapina alu
pasu-pasuna.
– Ibas gerejanta, kurang kal aspek missi / pengutusen. Si enda teridah
arah kata: ..mulihlah alu dame ras mejua-juah, ……..”Seharusna pengutusen
ibenai alu kata: lawelah, beritaken ……….. Aku ras kam se ku kedungen
jaman (pergilah, beritakan ……… Aku menyertai engkau ……)
13. Pemasu-masun / Berkat
Pasu-pasu eme pemere Dibata guna ngelengkapi manusia ibas tugas dahin
si iendeskenna man manusia (Bnd. Kej. 1:28). Pasu-pasu Dibata lit ibas
kata kerja – kalimat perintah. Pasu-pasu eme energi potensian / energi
siberfungsi dalam gerak, labo jadi jile-jile apalagi bonus tanpa makna.
C. Penjelasen Kerna Aspek Kemasen / pendukung
Aspek kemasen ibutuhken dalam rangka menyentuh kebutuhen psikologis /
tipologi perpulungen si akan memperdalam pemaknaan / pengertiina sehmaka
pesan-pesan teologis ibadah banci iseberangken secara lebih efektif
(aspek Audio, Visual, Kinestetis, Digital)
1. Aspek Audio muncul ibas kemasen bahasa / komunikasi, informasi
informasi si banci ipahami pepulungen alu efektif, si menciptaken
perasan terlibat sebagai pemilik ibadah. Umpamana; pengogen naratif,
Responsoria, antiphonal, puisi, khotbah, ende-enden, musik instrument,
rsd
– Aspek Visual, eme aspek si banci menjangkau pengidah perpulungen,
umpamana: Drama, prosessi, simbol, gambar, warna, tata ruang, rsd.
– Aspek Kinestetik, eme aspek si menyangkut gerak si menjembatani
expkspresi perpulungen, umpamana; gerak, tedis kundul, salam, landek,
erjimpuh, rsd..
– Aspek Digital, eme aspek si menyentuk pengembangan akal budi si ikemas
ibas alur acara si sitematis, khotbah si sistematis, informasi si
membuka wacana baru, rsd.
Ende-Enden Jemaat
– Ende-enden jemaat itempatken ras i pilih menurut unsur ras struktur
liturgi. Fungsina guna mpegegehi sitiap unsur liturgi. Ibas piga-piga
dampar, ende-enden lebih efektif menyeberangken ide entah pe menyentuh
pengertin ras perasaan asangken pengogen.
– Secara umum lit 3 kategori ende-enden, eme: Mazmur, Hymne, Nyanyian rohani.
– Fungsina ibas struktur liturgi eme; penyembahen / pengagungan,
puji-pujin man Dibata, pengakun dosa / penyesalen, ngataken bujur ibas
pengalemi dosa, tekad, pengendessen, kesaksin, pengajaren, pertoton,
rsd.
– Gelah ende-enden banci jadi sarane expressi pusuh perpulungen, maka
perlu lit wadah guna ngelatih perpulungen gelah rende alu pusuh, ukur
ras kula, sebab ende-enden si mehuli reh ibas totalitas dirinta nari.
Paduan Suara Gereja
Paduan suara berfungsi guna memandu, nampati perpulungen ibas
ngungkapken penggejapenna alu payo, janah jiwa lagu muncul alu payo.
Umumna lagu-lagu produk Eropah memiliki kekuaten / jiwa lagu ibas
kombinasi kata ras harmony. Erkiteken la kerina perpulungen ngasup rende
ibas bentuk harmony, maka fungsi Paduan suara eme memunculken jiwa
setiap lagu alu mereken harmonisasi si payo. Fungsi enda agak mirip ras
fungsi organis.
Untuk lagu si kekuatenna ibas rhytmic, ibutuhken pemusik si trampil ibas bidang iringen rhitmical.
Tradisi Calvinis la nandai fungsi entertainmen / hiburen paduan suara
apalagi jadi daftar absen ibas kebaktin pemasu-masun. Emaka, ingan
paduan suara / pemusik iatur tersendiri gelah la mencuri perhatian
jemaat / berobah fungsi jadi arena hiburen.
Pertoton Konsistorium
Pertoton konsistorium eme pertoton i ruang persikapen; guna menaken
kebaktin ras ndungi kebaktin. Fungsi pertoton konsistorium labo seri ras
syafaat entah pe pertoton umum.
Pertoton persikapen eme pengendesen gelah totalitas kebaktin e ipimpin
Tuhan, subuk liturgis, pelayan Firman, paduan suara, pemusik, tehnisi,
perpulungen, rsd.
Pertoton penutup i konsistori eme pengataken bujur ibas erdalanna
kebaktin alu mehuli, ibas team pelayan ipake Tuhan jadi alatNa guna
ngelai perpulungen. Lanai perlu ije pertoton pengakun ras mindo
pengalemi dosa, sebab enggo ibahan ibas struktur liturgi.
D. Penutup
Calvin cukup serius njaga struktur liturgi enda. Erpalasken struktur si
enggo ituduhken man banta, maka lit piga-piga unsur li la bengket
liturgi ibas piga-piga jenis liturginta. Maun-maun la lit unsur
kesadaren nandangi kehadiren Dibata, kesadaren diri, pengakun ras
pengalemi dosa, perdamen / rekonsiliasi, tekad bage pengutusen.
Banci jadi kebanyaken unsur enda lit bas
liturgi tertentu, tapi la lengkap janah la ikemas alu serius. Mbera
informasi enda mabai kita kubas pergumulen si lebih serius guna
peningkaten kualitas kebaktinta.
Tulisen enda i sehken Pdt. Krismas Imanta Barus ibas seminar kerna ibadah ras liturgi i Retreat Center GBKP.