Ulangen 6 : 1 – 3 ; I Kor 14 : 33
Pokok Pikiren :
- Bahan PJJ-nta sekali enda membahas dua konteks si berbeda ras sekaligus jadi perenungenta ibas sura – suranta mplimbarui kegeluhen secara pribadi gelah geluhta lebih tertata alu mehuli dingen banci pe si praktekken ibas kegeluhenta si tep – tep wari ras ibas kegeluhenta selaku warga gereja. Penting ras mbageslah sigar – gari tema ras bahan oraten PJJ-nta sekali enda, erkiteken ibas kinata kegeluhen si genduari enterem kel kalak lanai beluh menata kegeluhenna alu mehuli, hal sie banci si idah ibas praktek kegeluhen sehari – hari, umpamana : lit kalak si lanai ngasup ngatur waktu alu mehuli ibas sie lanai ietehna katawari ia harus tunduh ras katawari ia arus medak – ntah pe katawari erdahin katawari ngadi. Lit ka pe si idah kalak si merincuh melanggar kerina aturen si berlaku dingen peraturenna ngenca iakapna berlaku contohna : enggo pe ikataken wajib pake helm maka labo i make helm, emaka umumna kalak si bage ibas traffic ligth pe labo i patuhina erkiteken iakapna kin ia beluhen ngaturken keselamatenna asangken peraturen si lit. Lit ka pe si idah kalak si la meteh peraturen (meteh orat) ras biasana kalak si bage labo nggedang kel perukrenna emaka erkai pe ate – ateina saja nge ibahanna kalak sibage umumna per kugerejana pe pasti ate – atena sebab iakapna enggo kin ia ulin ntah beluhen asangken kalak sideban ras melala denga si banci si daftarken kerna kalak si la teratur kegeluhenna ras si la nggit nggeluh ibas peraturen si lit, tapi amin bage gia malem ate maka enterem ka pe si idah kalak si nggit nggeluh alu mehuli ras mematuhi aturen – aturen si lit dingen banci jadi pe itetapkenna aturen si berlaku man dirina secara pribadi si arus i patuhina guna kiniraturen kegeluhenna ras kalak sibage umumna eme kalak displin ras dem alu pengertin ras kebijaksanaan dingen kalak sibage me si katawari paksa pe ertedeh ate nandangi kata Tuhan ras njadiken kata Tuhan jadi ikuten ibas kegeluhenna bagi nina Daud ibas Mazmurna “kataNdu kap tendang man naheku nerangi dalan si kudalani” (Mzm 119 : 105).
- Bahan oratenta Ulangen 6 enda eme pidato Musa man kalak Israel i dataren Moab i seberang sungai Yordan ope denga bangsa Israel bengket ku taneh Kanaan dingen ope denga Musa mate. Ibas Pidatona enda me Musa mengulangi ras meneguhken kerna perpadanen bangsa Isral dingen mereken perentah guna ndakanken kerina undang – undang (taurat) si arus i patuhi bangsa Israel (bd. Ul 4 : 21 – 22).
- Piga – piga ahli PL pe rusur nggelari kitab enda alu kitab “Naskah Perjanjian” erkiteken isi kitab enda memang ningetken gelah bangsa Israel tuhu – tuhu netapken ukurna“er-komitmen” guna ersembah man Tuhan saja (monoteistis) ras mewujudken keterpilihenna selaku bangsa pilihen Dibata alu ncidahken kepatuhenna ibas ndalanken kerina undang – undang si ipeseh Dibata ope denga bangsa Israel mengketi taneh Kanaan, dingen la banci lang bangsa Israel memang arus tutus ersembah ras ndalanken kerina undang – undang si isehken Dibata man bana erkiteken bangsa Israel memang enggo i iket (ter- iket) kubas perpadanenna ras Dibata menaken ibas nini – nini bangsa e si arah lebe.
- Piga – piga hal si banci si idah arah Ulangen 6 : 1 – 3 si jadi oraten PJJ-nta sekali enda eme :
- Musa ndilo kerina kalak Israel guna megiken ngulihi undang – undang (taurat) si menjadi dasar kegeluhen kalak Israel, ningetken mulihi kerna karya keselamaten si enggo isehken Dibata bangsa e ras sekaligus jadi perentah si arus i dalanken ibas kerina dampar kegeluhen bangsa Israel. Undang – undang ras perentah si imaksudken Musa i jenda eme maka kerina undang – undang ras perentah e jadi sada ketetapen si itetapken Dibata ras jadi aturen dasar si la banci lang i ikutken bangsa Israel sebab perentah e labo ibas Musa nari ntah keinginen Musa sebage pemimpin bangsa Israel. Sifat pidato Musa enda pe sebage peneguhen mulihi kerna hubungen bangsa Israel ras Dibata sebab ibas undang – undang e sendiri ibassa lit padan ras pasu – pasu Dibata adi i ikutken bangsa Israel alu mehuli (ay 1 ; “Enda me kerina undang – undang si ierentahken Tuhan Dibatandu man bangku, gelah kuajarken man bandu. Ikutkenlah kerina undang – undang e, ibas negeri si nandangi i inganindu”).
- Sifat undang – undang eme perentah si arus ilakoken bangsa Israel dingen berlaku seumur hidup ertina peraturen e la memiliki batas waktu dingen wajip pe iterusken ras iajarken man kerina kesusuren kalak Israel (ay. 2 “Kidekah geluhndu arus maka kam ras sinusurndu erkemalangen man Tuhan Dibatandu, dingen ngikutken undang undangNa si kubereken man bandu gelah gedang umurndu ibas negeri e” bd. Ul 6 : 7 “Ajarkenlah e man anak – anakndu, persingetilah rusur, subuk sanga kam i rumah, ntah sanga kam ibas perdalanen, subuk sanga kam ngadi – ngadi ntah pe sanga kam erdahin”).
- Lit pe tujun utama undang – undang si jadi perentah si arus i ikutken bangsa Israel eme gelah bangsa e memiliki ciri khas sebage bangsa si itandai erkemalangen man Tuhan Dibata (JHWH) dingen ncidahken kemulian Tuhan man kerina bangsa – bangsa eme arah kegeluhen si badia ras dem alu kiniraturen (bd. Ul 4 : 1 – 10 ; 5 : 31).
- Ibas ayat 3 Musa ningetken man bangsa Israel alu ngataken “O bangsa Israel , begiken ras ikutkenlah undang – undang e ! adi bage mejuah – juah ras jadi bangsa si mbelin me kam, janah ngiani taneh si mehumur e, sue ras si enggo i padanken Tuhan Dibata nu nini – ninita”. Perkatan Musa enda ncidahken maka Dibata tuhu erkeleng ate man bangsa Israel dingen tetap nginget perpadanenNa menaken Dibata ngiket diriNa ras nini – nini kalak Israel (bd. Kej 17 : 7).
- Enda me aturen dasar (undang – undang) si isehken Musa si arus i patuhi ras ilakoken bangsa Israel dingen arah kepatuhen ngikutken kerina undang – undang e me maka Bangsa Israel banci ngenanami kegeluhen si mehuli alu ndatken pasu – pasu ibas Dibata nari.
- Adi ibas Ulangen 6 : 1 – 3 isiingetken kerna kegeluhen bangsa Israel iarus ngikutken kerina undang – undang si isehken Dibata guna kiniraturen kegeluhen bangsa e selaku bangsa pilihen Tuhan maka ibas konteks kegeluhen perpulungen Korintus isingetken kerna situasi kegeluhen perpulungen Korintus si lit ibas keadaan “kacau” (kekacaun ibas kegeluhen peribadahen man Tuhan). Sumber kekacauan e erkiteken lit persoalen pemahamen si salah kerna cakap kesah (bahasa roh) ibas perpulungen, si erbahanca perpulungen e lanai siangkaan ija lit kalak si erpengakap ia paling rohani, merasa diri paling benar, menilai kesalahen kalak alu ukuren si lit ibas ia, saling menghakimi, saling bersaing ras lit pe kalak si nggeluh alu erate – ate (I Kor 14 : 1 – 40). Emaka guna kiniraturen kegeluhen perpulungen e Paulus ningetken aturen – aturen si banci jadi pedoman guna banci perdalanen kegeluhen perpulungen e lebih mehuli alu ngataken “Sebab Dibata labo Dibata kinilaraturen, tapi Dibata kiniraturen, bali ras ibas kerina – perpulungen si enggo i khususken jadi sikerajangen Dibata” (I Kor 14 : 33).
- Tema PJJ-nta “Undang – Undang Guna Kiniraturen”. Bagi si isingetken idatas erpalasken Ul 6 : 1 – 3 maka kerina undang – undang ras perentah si isehken Dibata man bangsa Israel gunana eme gelah bangsa Israel tetap njagai hubungenna alu mehuli ras Dibata sebage tanda bangsa e memiliki hubungen si khusus ras Dibata dingen erkiteken hubungen si khusus e me maka ibas kegeluhen bangsa Israel arus lit aturen sikhusus (taurat) si erbahanca hubungen bangsa Israel ras Dibata tetap mehuli. Tapi kedungenna sejarah Alkitab mencatat kedungenna kalak Israel njadiken undang – undang e jadi sada aturen si mengikat praktek ras memberatken kegeluhen kalak Israel alu njadiken undang – undang e jadi dasar hukum guna menghakimi kesalahen. Kerna kesalahen pemahamen kalak Israel e me maka Yesus ngerana kerna undang – undang taurat alu ngataken “Ia labo reh guna ncedai undang – undang si ibereken Musa ras si iajarken nabi – nabi. Aku reh labo ncedai, tapi nehken si enggo isuratkenna” (Mat 5 : 7). Sedalanen ras kai si imaksudken Yesus, rasul Paulus pe ngataken maka kerina undng – undang taurat enggo jadi sada baban si mberat ibas kegeluhen ergama ras adi undang – undang taurat kin ijadiken sebage dasar guna ngerembakken diri kempak Dibata maka kalak sibage mpesirangken bana ras lias ate Krsitus. Ertina paulus ngataken maka undang – undang taurat si lit hanyalah sebage undang – undang siningetken kerna aturen kegeluhen kalak si ersada Tuhan ras guna ndatken keselamaten tetap erkiteken arah lias ate Tuhan Yesus Kristus (Bd. Gal 5 : 1 – 15).
- Ibas kegeluhenta secara pribadi bagepe ibas kegeluhen gereja, mekatep lit jadi kinilaraturen erkiteken kesalah pahamen nandangi kata Dibata ras undang – undang si itetapken gereja guna mengatur/menata kegeluhen gereja gelah mehuli. Ertina banci jadi memang lit terjadi bagi praktek ahli taurat si memberlakuken undang – undang sebagai hukum si harus i patuhi secara baku ras mengikat alu la ngenehen esensi undang – undang e arah maksud ras tujuanna guna kegeluhen si lebih mehuli ras kiniulin kegeluhen pelayanen gereja bagi si terjadi ibas kegeluhen kalak Korintus ija perpulungen saling menonjolken kehebaten masing – masing seh maka terjadi kekacauan si ncedai kegeluhen kebersamaan perpulungen e ibas Tuhan.
- Undang – undang ibahan guna kiniraturen bageme ibas praktek kegeluhenta secara pribadi ras kegeluhen gereja, maka kita pasti jumpa ras berhadapen ras peraturen – peraturen si harus sipedomani gelah lit ketertipen. Sebage kalak Kristen tentu kita lebih menyadari maka undang – undang (kata Dibata) erguna kel guna banci ngaturken kegeluhenta gelah lebih ratur. Ibas si enda uga ninta sue ras sura – sura gerejanta maka ku lebe enda kerina ngawan perpulungen GBKP lebih er-komitmen nggeluh ibas Tuhan, enggo nge si bereken dirinta nggeluh iteruh undang – undang Tuhan dingen si jadiken sebage aturen si mengiket kegeluhenta ?, sebage Mamre/Moria enggo nge kita matuhi aturen si lit ibas rumah tanggata seh maka kegeluhen rumah tanggata erdalan alu mehuli bagi si iarapken Tuhan ? ras sebage warga gereja enggo nge si patuhi kerina aturen si lit ibas gerejanta gelah kerina perdalinen kegeluhen pelayanen gerejanta banci erdalan alu mehuli ? kerna sienda kerina mari si renungken sue ras penjelasen oraten PJJ-nta sekali enda.
- Tema PJJ-nta “Undang – Undang Guna Kiniraturen” ertujun ningetken ntah mereken penyadaren man banta selaku anak – anak Tuhan kerna pentingna keteraturen kegeluhen ibas kai pe dingen melala memang aturen harus si dalani ras sipatuhi ibas kegeluhenta subuk e ibas Tuhan nari ntah ibas kegeluhenta ibas doni enda mari si dalani kerina e alu kesadaren si penuh, ula alu pusuh si jungut – jungut ntah pe si terpaksa ntah sebage beban, tapi dalankenlah sue ras biakta selaku mahluk si rukur ras mulia.
Pekanbaru. 12 Feb 2016. Pdt. Israel HS Milala.